Misschien heb je er nu niet zoveel zin meer in, maar toch heb ik, naast alle informatie die nu beschikbaar komt, de behoefte om ook mijn verhaal te delen. Een Ayurvedische benadering. Want ook voor de mensen die niet ziek zijn, is het juist nu zo belangrijk om gezond te blijven en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen weerstand en immuunsysteem. Want wat de komende tijd, en misschien de komende maanden, jaren juist zo belangrijk gaat zijn is preventief te werken aan je gezondheid. Iets waar we al jaren niet meer mee bezig zijn en alleen maar in actie komen zodra er al symptomen zijn. Ik las toevallig gister een stuk in 1 van mijn boeken over de geschiedenis van Ayurveda:

“Enkele duizenden jaren geleden was de kennis van Ayurveda in hoge staat van ontwikkeling. Zowel over geestelijk en lichamelijke anatomie had men veel kennis over het functioneren van de mens. Dit was mgelijk omdat de gehele samenleving in hoogconjunctuur was.
In deze periode moest de Ayurvedische Geneesheer (Vaidya) er voor zorgen dat de mensen hun goede staat van gezondheid behielden. De Vaidya was in dienst bij de koning en werd alleen betaald als alle burgers gezond waren. Als er enkele mensen ziek waren, kreeg hij korting op zijn salaris. De Vaidya moest dan ook niet curatief te werk gaan, maar preventief werken om de burgers gezond te houden.”

Wauw! Dat zou wat zijn als we nog steeds op deze manier met onze gezondheid bezig zouden zijn. Dat er genoeg kennis is over wat we beter wel en niet kunnen doen. Of weten we dat eigenlijk diep van binnen wel?

Om jezelf te beschermen tegen een virus zijn er genoeg Ayurvedische thuisremedies. Het is alleen wel extra lastig omdat we op dit moment in een transitie zitten van winter naar lente. In deze periode is ons spijsverteringsvuur (agni) niet heel sterk. Ons lichaam is van nature in deze Kapha periode al hard aan de slag om afvalstoffen te verteren die vrij komen.

Het virus geeft problemen met de luchtwegen en de luchtwegen hebben te maken met Kapha. Het is dus extra belangrijk om Kapha onder controle te houden. Maar hoe doe je dat?

Vooral door onze Agni een handje te helpen. Let food be your medicine:

  • zorg dat je alleen eet wanneer je echt trek hebt, sla dus misschien het ontbijt over, stel het uit of eet een stuk fruit
  • vermijdt lastig te verteren voeding met veel Kapha eigenschappen, dit zijn vooral de zwaardere producten zoals harde kazen, vlees, zoete broodjes/cake, diepvries producten en eigenlijk alle bewerkte voeding. Kies in plaats daarvan voor licht, vers en warm. Vooral seizoen groenten en dan het liefst groene bladgroenten zoals spinazie, paksoi, prei, boerenkool, raapstelen, aangevuld met hele granen, peulvruchten en kruiden zoals tijm, salie, gember, kurkuma,
  • Heb je last van verkoudheid en/of een zere keel, gorgel dan in de ochtend met een mengsel van water, bergzout en kurkuma: neem een kop warm water en laat daar ¼ theelepel zout en een mespuntje kurkuma in oplossen
  • Drink lekker sterke gemberthee
  • Tulsi, holy basil, is een adaptogeen kruid dat veel gebruikt wordt in Ayurveda. Het heeft anti virale kwaliteiten en werkt helend voor de luchtwegen. Je kan er een thee van maken of in tablet vorm
  • Vermijdt zoveel mogelijk alcohol, koffie en geraffineerde suikers om je lichaam en spijsvertering rust te geven
  • Ga op tijd naar bed en kom er ook op tijd weer uit. Hou een normaal ritme aan.

Juist de lente is zo geschikt om een detox in te plannen. Wil je weten hoe je dit thuis kunt doen? We kunnen een programma opzetten zodat je dit thuis kunt gaan uitvoeren.

Ik ga de uitdaging eindelijk aan!!

Ik ga deze week video’s opnemen waarin ik basis recepten ga uitleggen voor een betere weerstand. Hou mijn instagram en facebook pagina in de gaten.

Er zijn nog geen reacties

Reactie toevoegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *